Project – Θεματικές προσεγγίσεις

Δύο είναι βασικοί άξονες της μεθοδολογίας μας: τα project ή αλλιώς τα σχέδιαεργασίας και οι θεματικές ενότητες.

Σχέδια εργασίας – Project

 Τα σχέδια εργασίας είναι «έρευνες» θεμάτων που επιλέγουν τα παιδιά. Π.χ Να οργανώσουμε ένα πάρτι για τους γονείς μας! Οι στόχοι είναι ομαδικοί.  Τα παιδιά με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού σχεδιάζουν την πορεία της «έρευνας», συζητούν και παίρνουν αποφάσεις οι οποίες καθορίζουν και την εξέλιξη του σχεδίου εργασίας. Π.χ. Τι χρειάζεται να οργανώσουμε για το πάρτι μας; (τι μεζεδάκια θα έχουμε; πως θα ετοιμάσουμε το κάλεσμά μας; πως θα στολίσουμε την τάξη μας;) Πρόκειται για ανοιχτές δράσεις ως προς τις διαδικασίες, το περιεχόμενο και το χρόνο ολοκλήρωσης. Τα παιδιά προτείνουν και οι προτάσεις τους γίνονται πράξη ακόμα και αν είναι "λάθος"

Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο αυτής της δράσης είναι βιωματικές και επικοινωνιακές, συνδέουν το πρόγραμμα με την καθημερινή πρακτική και το σχολείο.

Τα σχέδια εργασίας δεν ξεκινούν με προεπιλεγμένους από τον εκπαιδευτικό στόχους, αλλά οι στόχοι προκύπτουν από τις ιδέες και τα ερωτήματα των παιδιών που τελικά μετατρέπονται σε δράσεις. Η χρονική τους διάρκεια συνδέεται άμεσα με τη διατήρηση του ενδιαφέροντος των παιδιών. Στο σχολείο μας τα σχέδια εργασίας αποτελούν τον κύριο άξονα της μαθησιακής εμπειρίας, γιατί αποτελούν μια φυσική πρόκληση για μάθηση και χρήση μαθηματικής και επιστημονικής σκέψης. Επίσης η προσπάθεια των παιδιών να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα και η αναζήτηση της γνώσης μέσα από διάφορες πηγές οδηγεί στην ανακάλυψη της λειτουργίας της γνώσης, δηλαδή στο γιατί χρειάζεται να μάθω. Για παράδειγμα , αν καλέσουμε τους γονείς στο σχολείο, χρειάζεται να σκεφτούμε και να υπολογίσουμε: πόσα ποτηρια χρειαζόμαστε, πόσα μεζεδάκια, πόσες καρέκλες, πως θα τους ενημερώσουμε κ.λ.π

Κατά τη διαδικασία των σχεδίων εργασίας τα παιδιά αντιμετωπίζουν συνεχώς προκλήσεις για:

  • Αναζήτηση λύσεων και επίλυση μαθηματικών προβλημάτων
  • Κατηγοριοποιήσεις
  • Συγκρίσεις
  • Λογικούς συλλογισμούς
  • Ερευνητικό τρόπο δουλειάς
  • Παρατήρηση
  • Πειραματισμό

 

Θεματικές προσεγγίσεις

Η προσέγγιση θεμάτων έχει ως αφετηρία κυρίως τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος, τους οποίους επιλέγει και αναδεικνύει η εκπαιδευτικός. Εντάσσεται στα σχήματα διατήρησης και διασύνδεσης των μαθησιακών περιοχών από τις οποίες ο εκπαιδευτικός αντλεί στόχους και προγραμματίζει δραστηριότητες. Με τη θεματική προσέγγιση ορίζονται συστηματικά οι διαθεματικές συνδέσεις και προεκτάσεις μεταξύ των γνωστικών περιοχών. Σημαντικό είναι ο εκπαιδευτικός να ακούει με προσοχή τι ιδέες των παιδιών και να τις αξιοποιεί έτσι ώστε τα θέματα να επεκτείνονται ή να αναπροσαρμόζονται βάσει του ενδιαφέροντος των παιδιών.

 

    

Το νερό μαζί με αντικείμενα και υλικά θα γίνει το αγαπημένο μας παιχνίδι - θέμα - αντικείμενο έρευνας!!